روش تدریس قرآن (دوره ابتدایی)

🔺در روش تدریس قرآن کلاس اول نکات زیر را مورد توجه قرار دهید:
🔺مهمترین هدف آموزش قرآن،خواندن قرآن است. وتاپایان کلاس سوم دانش اموزان باید به روخوانی قرآن دست پیداکنند.
🔺آموزش قرآن باید دیداری وبا چشم باشد. بنابراین استفاده از لوحه های آموزشی تا پایان کلاس سوم الزامی است.
🔺قرائت سوره: سوره ها درکلاس اول کلی خوانی یاتصویر خوانی می شوند نه روخوانی.

نحوه آموزش سوره ها :

🔺لوحه ی مربوط به سوره ،ضبط ونوارسالم یا سی دی را از قبل آماده کنید.
🔺لوحه ی مربوط را روی تخته نصب ویا بر روی پایه ی پشت آن روی میز قرار دهید .
🔺همراه پخش قرائت سوره، آیات آن را از روی لوحه نشان دهید.
🔺دانش آموزان با نگاه به آیه هاو پس از فرمانِ نوار به صورت دسته جمعی، همراه نوار بخوانند.
🔺پس از اینکه سه مرحله ی گوش کنید -زمزمه کنید -بلند بخوانید اجراشد آموزگار stop نوار یا پلایر سی دی را می زند وچند بار بچه ها آیه راجمع خوانی کنند.آموزگار در این مرحله می تواند همراه بچه ها بخواند سپس به سراغ آیه بعدی می رود!
🔺درپایان همه سوره پخش می شود تا ارتباط آیه ها حفظ شود.برای پرسش نیز ابتدا از دانش آموزانی که خوب یادگرفته اند پرسیده شود.
🔺در خواندن سوره ها صحت ودرست خوانی مورد نظر است نه لهجه ولحن عربی.
🔺حفظ در کلاس اول حفظ نسبی است نه حفظ کامل.اجباری در حفظ کامل نیست.
🔺اگر دانش آموز یکی دوآیه ی اول را خواند وایه ی بعد را با هدایت معلم به یاد آورد یا با خواندن اول آیه بقیه ی قسمت های آیه را به یاد آورد حفظ نسبی محسوب می شود.

📢هدف اصلی انس دائمی با قرآن است که سعی شود جزئی از زندگی آنان شود.عادت کنند هر روز قرآن بخوانند.

 پیام قرآنی :

🔺هدف از پیام های قرآنی مهارت تفکروتدبر است .(جدول درس ملی)
🔺یکی از مناسب ترین راه های اُنس دانش آموزان با مفاهیم ارزنده ی تربیتی و اخلاقی قرآن کریم، پیام های قرآنی است.
 🔺آموزگار پیام را از نوار پخش می کند و دانش آموزان پس از شنیدن، آن را تکرار می کنند.
🔺آموزگار ترجمه ی پیام را برای دانش آموزان می خواند .
🔺یکی دو کلمه ی قرآنی پیام را که معنی شده را توضیح می دهدو از آن ها می خواهد تا درباره ی معنا مفهوم پیام خوب فکر کنند. در گروه های خود به کمک تصویر پیام درباره ی آن با یک دیگر گفت وگوکنند

 

تدریس 
خواندن متن درس می‌تواند توسط معلم در قالب یک داستان و با احساس صورت پذیرد شیوه قصه گویی مهمترین راه ارائه برخی مفاهیم و پیام های آموزشی به دانش آموزان است دانش آموز با شنیدن قصه به خواندن آن نیز علاقه مند می‌شود و قدرت تخیل به کمک او می آید تا از شنیدن قصه لذت ببرد و خود را جانشین قهرمان قصه کنند. ابزار اصلی قصه گو برای انتقال داستان به شنونده صدا و کلمه های که ادا میشود اگر قصه گو در  استفاده موثر از کلمه ها و صدای خود به دقت کافی نداشته باشد و بیان بهترین و هیجان انگیزترین داستان ها هم ضعیف از کار در خواهد آمد به طور کلی رفتار به ویژه چهره قصه گوی خوب کمک بسیار موثری به شنونده می کند. شنونده ضمن اینکه به کلمه های که به تصاویر داستان جان می‌بخشد توجه دارد در تمام مدت به قصه گو چشم می دوزد چهره قصه گو اغلب آیینه تمام نمای آن قصه است و به آنچه شنونده می‌شنود جان می بخشد قصه گوی خوب باید چهره ای قابل انعطاف داشته باشد تا اخم و لبخند ترس و بیم و سایر عواطف را نشان دهد و بر تاثیر قصه گویی  بیافزاید حالات چهره باید منطبق بر حالت های داستان باشد قصه گو گاهی می‌تواند در حالی که تاثیر خود را همچنان حفظ میکند چشم از چشم شنوندگان برگیرد و نگاه خود را ورای آنها به پدیده‌ای خیالی یا مکانی که در داستان توصیف می‌کنند بدوزد می‌توانند با شنوندگان رابطه مستقیم چشم در چشم برقرار کنند و نگاه خود را به طور موثر بر صحنه های خیالی و جزئیات رنگارنگ متوجه سازد داشتن حافظه خوب از ضروریاتقصه گوی موفق است البته نباید قصه را حفظ کند و دانستن چهارچوب قصه کافی است میتوانید پس از خواندن متن  درس از دانش آموزان بخواهیم در س ها و نکاتی که هر کدام از متن خوانده شده برداشت نمانموده اند را بیان نمایند ممکن است برای دانش آموز شما جالب توجه باشد که شما به آن توجهی نداشته بودید و سپس با جمع بندی نظرات می‌توانید محتوای درس درقالب این نظرات به دانش آموزان منتقل نمایید

 

تدریس
در  صورت امکان دادن یک شاخه گل نرگس در بدو ورود دانش آموزان به کلاس می‌تواند باعث شود که با پرسش و پاسخ از اینکه علت دادن گل ها به چه منظور است و چرا گل نرگس؟ ایجاد انگیزه کنید اگر امکان تهیه گل نرگس را ندارید می توانید تصویری از گل نرگس را به عنوان کارت در برگه های معمولی چاپ کنید و یک جمله زیبا زیر آن نوشته و به آنها بدهید و از آنها بخواهید که در این مورد تحقیق کنند شاید بعضی از آنها بلافاصله بگویند اشکالی ندارد ولی از آنها بخواهید که تحقیق کامل تری انجام دهند و نسبت به آن تصویر و یا گلی که داده اید نظرشان را بنویسند به این وسیله می توانید با اطلاعاتی که دانش آموزان به دست آورده اید وارد موضوع درس شوید