💢دانستنی های معلم  در فصل اول 

1⃣ متغیرهای ثابت و متغیرهای وابسته

2⃣ آزمایش همراه با یادداشت برداری

3⃣ مفهوم وزن  = جاذبه * جرم 

4⃣ مفهوم نیرو = جاذبه * ارتفاع * گرانش زمین

مراحل مهم روش علمی 
1 ) مشاهده
2) طرح مساله یا پرسش
3 )  فرضیه
4 ) آزمایش 
5 ) نظریه

با توجه به اولین مرحله روش علمی مشاهده اولین مرحله روش علمی می باشد که هملن دیدن شهاب سنگ در صفحه عنوانی کتاب و ابتدای درس و هم چنین دیدن فیلم شهاب سنگ می باشد و شواهدی که در کتاب به آنها اشاره شده مانند عمق و قطر گودال ایجاد شده در برخورد شهاب سنگ بر روی سطح زمین
در ادامه پرسش هایی  در ابتدای مراحل علمی مطرح شده است :

1) علت ایجاد گودال در زمین پس از سقوط شهاب سنگ چیست ؟

2) سرعت برخورد شهاب سنگ چه اثری بر قطر گودال ایجاد شده دارد ؟

3) اندازه ی شهاب سنگ ها بر اندازه ی قطر گودال ایجاد شده دارد ؟

4) جنس سطحی که شهاب سنگ در آن فرود می آید چه تاثیری بر عمق گودال ایجاد شده دارد ؟

پس از مرحله طرح مساله پیش بینی صورت می گیرد بر این اساس که برای پرسش سرعت برخورد شهاب سنگ ، چه تاثیری بر روی دهانه ی گودال دارد ؟ میتوان پیش بینی کرد که هر چه شهاب سنگ با سرعت بیشتری به زمین برخورد کند ، قطر دهانه ی گودال ایجادشده بزرگتر خواهد شد .
بر طبق این مسایل مطرح شده فرضیه ها یا همان پاسخ های احتمالی برای پرسشهای موجود مطرح می گردد بدین صورت :

1) هر چه سرعت شهاب سنگ بیش تر باشد ، قطر گودال به وجود امده بزرگتر است .

2) اگر شهاب سنگ در دریا یا اقیانوس سقوط کند ، گودال ایجاد نخواهد کرد .

3) هر چه اندازه ی شهاب سنگ بزرگتر باشد ، گودال عمیق تری ایجاد می کند .

4) هر چه خاک نرم تر باشد ، شهاب سنگ گودال عمیق تری ایجاد خواهد کرد .

در این مرحله به آزمایش و آزمودن فرضیه های احتمالی می پردازیم وسایل آزمایش را دانش آموزان به کلاس می آورند مانند : تیله یا سنگ هایی در اندازه های مختلف . خاک ، گچ ، آب و متر برای اندازه گیری و خط کش

در ادامه گوشه کلاس مواد را درون تشت گذاشته و ظروف را شماره گزاری می کنیم و کنار دیوار می گذاریم و متر خیاطی روی دیوار نصب می کنیم و از دانش آموزان هر گروه میخواهیم که با ارتفاع نیم و یک متر و یک و نیم متر برای نمونه تیله ها را بر روی ظروف بندازن و پس از هر بار انداختن اندازه قطر گودال ایجاد شده و عمقش را به میلیمتر اندازه بگیرند .
سپس تیله بزرگتری را امتحان کنند و آزمایش را تکرار کنند .
یکی از اعضای گروه هم تمام مشاهدات را یادداشت برداری می کنند .

در ادامه دانش آموزان براساس داده های جدول و مشاهدات به نتایج میرسند که :
هر چه ارتفاع بیشتر باشد نیرو بیشتر است پس لحظه برخورد جسم به سطح قطر دهانه بیشتر خواهد شد .
جنس سطح برخورد هم مهم هست چون خاصیت تراکم مولکولهای ماده ای که قرار است تیله بر روی آن سقوط کند هم تاثیر دارد.
جرم گلوله و مساحت سطح گلوله هم مهم است .

خب اندکی به بحث متغیر ها در این آزمایش می پردازیم چون در طرح جابربن حیان هم بسیار اهمیت دارند :
متغیرها به 3 دسته تقسیم می شوند :
متغیر مستقل 
متغیر وابسته 
متغیر کنترل شده
متغیر مستقل : متغیری هست که در آزمایش باید تغییر دهیم . ارتفاع در اینجا می باشد که هر چه ارتفاع بیشتر شود ، سرعت سقوط هم بیشتر خواهد شد .
متغیر وابسته : متغیری هست که تاثیر متغیر مستقل را می سنجد در واقع اندازه دهانه گودال ایجاد شده و عمق آن است .
متغیر کنترل شده : عوامل و مواد ی هستند که ثابت نگه داشته می شوند و در کنترل ما هستند مانند اندازه ی سنگ یا تیله ، جنس سطح یا خاک ، محا رها کردن سنگ و جرم سنگ هست .

£gɦცムℓł:
قرارگرفتن شهابسنگ در فصل اول به منظور این نیست که اطلاعات جامعی درباره‌ی شهابسنگها بدیم
،
بیشتر  آموزش روش علمیه